Profilaktyka, czyli dlaczego tak ważne są regularne badania ginekologiczne

Mimo XXI wieku, wciąż niestety trzeba przypominać o konieczności badań profilaktycznych. Na polu edukacji seksualnej, czy chorób narządów rodnych mamy wciąż wiele do zrobienia. - mówi ginekolog Agata Kołodziejczyk-Melon.

Badania profilaktyczne powinno się wykonywać przynajmniej raz do roku - nawet cytologię. Wszystkie niezbędne badania przeprowadzamy w naszej klinice podczas jednej wizyty. A wyniki? Są gotowe już w przeciągu tygodnia i pacjentka może spać spokojnie przez kolejne 365 dni. Jednak często bagatelizujemy profilaktykę, mimo, że wymaga mało zachodu i może uratować życie.

Częstotliwość wizyt u ginekologa zależy od tego, w której grupie pacjentek jesteś, a są ich trzy rodzaje:

1. Pacjentki profilaktyczne.
2. Pacjentki w ciąży.
3. Pacjentki ginekologiczne (chorobowe)

Często pada pytanie, kiedy przyjść na pierwszą wizytę do ginekologa?

Pierwsza wizyta powinna się odbyć w okresie nastoletnim, ale kiedy dokładnie? To sprawa indywidualna. Podczas takiej wizyty przyglądamy się stopniowi zaawansowania i poprawności w dojrzewaniu. Zachęcamy wtedy również do szczepienia przeciwko wirusowi HPV. Takie szczepienie powinno mieć miejsce przed pierwszym współżyciem, a trzeba pamiętać, że granica inicjacji seksualnej ciągle się przesuwa.

“Szczepienia przeciw wirusowi HPV powinny być standardową procedurą w profilaktyce ginekologicznej. Sam wirus odpowiada za takie choroby jak rak szyjki macicy czy sromu. Na całym świecie są setki tysięcy przypadków zarażenia się tym wirusem, ale możemy go kontrolować! - przypomina Agata Kołodziejczyk-Melon.

Następna wizyta powinna odbyć się w momencie, kiedy planujemy pierwszy kontakt seksualny. Wykonujemy wtedy przeglądowe badania, instruujemy o zabezpieczaniu, o profilaktyce i ewentualnych chorobach.

Co do pacjentek planujących ciążę. W Melon Clinic zbieramy wywiad, wykonujemy badania profilaktyczne i przypisujemy pacjentce określoną dawkę kwasu foliowego. Kiedy zajdzie w ciążę, następna wizyta powinna odbyć się po 6 tygodniach - wtedy kontrolnie robimy cytologię. Do 28 tygodnia ciąży pacjentka powinna się zgłaszać do ginekologa raz w miesiącu – w Melon Clinic tworzymy indywidualny kalendarz wizyt, to sprawia, że badania mogą odbywać się częściej. Od 28. do 36. tygodnia wizyty kontrolne powinny odbywać się raz na dwa tygodnie. Końcówka ciąży to już cotygodniowe wizyty.

Kobiety po 50 roku życia najbardziej narażone są na nowotwory narządów rodnych. W tym okresie życia należy zwracać szczególną uwagę na wszelkie zmiany, a jeżeli takie nastąpią to nie zwlekać z wizytą u ginekologa. Na pewno na wizytę ginekologiczną trzeba przyjść, kiedy po ostatniej miesiączce występuje krwawienie. Objawy takie jak ciągłe pobolewania w podbrzuszu i odbijanie mogą być jedynymi oznakami raka jajnika, nawet kiedy USG nie wykazało żadnych zmian.

Nasi lekarze ginekolodzy mają doświadczenie w trudnych, ginekologicznych przypadkach. Jednak od pozytywnego rezultatu ich działań zależy przede wszystkim szybkie wykrycie patologii. W skrócie: nie bagatelizuj profilaktyki, a wszystko będzie w jak najlepszym porządku!

Masz więcej pytań? Zadzwoń do nas i umów się na wizytę! Serdecznie zapraszamy!